Altså, lad os lige slå fast,
at en Toyota Yaris GR Sport er ikke det samme som en
Toyota GR Yaris. Faktisk er der op til 136
hestekræfter til forskel. Men prisen er også en
ganske anden. Ikke desto mindre er lillebror i GR
Sport serien både intelligent og sjov. Og som sådan
er den alle pengene værd, selvom man selv skal
skifte gear.
Det sidste er nemlig det,
der er det sjove.
Udgangspunktet er en Toyota
Yaris, en velkørende agil kompaktbil, en af de
absolut mest populære biler i Danmark, som vi henad
vejen har prøvekørt i utallige varianter. Hybrid
teknologi er ofte et tema, når det gælder Yaris, dog
ikke i dette tilfælde, for Toyota Yaris 1,5 VVTi GR
Sport iMT har en konventionel 3-cylindret 1,5 liters
benzinmotor.
GR specifikationer
Den er dog GR-tilpasset (GR
= Gazoo Racing, dvs. Toyotas racer-mærke), og derfor
afviger specifikationerne noget fra den anden Yaris
med i princippet samme motor. 0-100 km/t på 9
sekunder og 180 km/t på toppen er sejt for en
almindelig Yaris, for GR Sport versionen er ikke
totalt ombygget som GR Yaris er det.
Det er så heller ikke
nødvendigt, for den skal blot kunne håndtere
max-effekten på 125 hestekræfter, ikke 261, og med
en egenvægt på 1040 kg har man en del af
forklaringen på de gode fartpræstationer. Egenvægten
smitter heldigvis også af på kurveegenskaberne.
Yaris GR Sport er sjov at køre, og designerne har
ikke holdt sig tilbage: Den er klædt på efter alle
kunstens regler, som var den en ægte racerbil.
Kontrol med tingene
Det er den så ikke helt, men
sjov endda. For den har et genialt manuelt
gearskifte, som gør det til en drøm at skifte gear,
hvis man har følelser for det manuelle. Det er der
mange, der har, for historisk set har sportslige
biler manuelt gear. Så har man selv kontrol over det
aktuelle gear-valg, og er ikke underkastet en
skifteautomatiks forgodtbefindende. Og det er for
mange en god følelse. Men har man nu også kontrol
over det gear?
Ja, og nej, for teknikken
hjælper til. Ikke bare den mekaniske, der sørger for
at tandhjulene i de seks trin sidder hvor det skal.
Når man skifter, er det hensigtsmæssigt, at man er
præcis, for hurtigt gearskifte er en del af spasen.
Og i øvrigt nødvendigt, hvis de 100 km/t skal nås,
som specifikationerne påstår.
Og hvad så, hvis man kikser
et gearskifte, eller hvad så hvis man ikke helt har
fået tilpasset motor omdrejningstallet til bilens
fart. Risikoen er der, og i et konventionelt manuelt
gear er det faktisk muligt at splitte gearkassen ad
og forårsage skader også på motoren – og det er jo
ikke så godt.
Intelligent Manuel
Transmission
Toyota har opfundet
løsningen. Den hedder iMT, dvs. Intelligent Manuel
Transmission, og går i al sin enkelhed ud på, at når
man skifter ned i gear, og bilens fart måtte være
for høj til motorens omdrejningstal, forsinker den
”intelligente” teknik et øjeblik parringen af
tandhjulene, alt imens den sørger for at motoren
kommer op i det passende omdrejningstal. Og derpå
går det hele ganske gnidningsfrit og smerteløst. Og
så klarede motoren skærene, eller rette iMT gjorde
det, endda på brøkdele af et sekund, sådan cirka.
iMT skal aktiveres ved tryk
på en knap, ellers skifter man bare gear som i andre
manuelt gearede biler.
Se videoen her på siden,
hvor vi flere gange illustrerer, hvordan det opleves
i praksis, men husk at have lyd på.
Masser af udstyr
Og resten af bilen: den ser
godt ud, den er godt bestykket med masser af udstyr,
men er naturligvis ikke størrelsesmæssigt forskellig
fra andre Yaris’er. Den har 215/40-18 lavprofildæk,
som også ser godt ud og som havde et forbavsende
godt vejgreb, også under de noget fugtige
kørselsforhold, der prægede landet i testperioden.
En direkte føling med underlaget, det er OK for en
sporty bil og ikke mindst den sporty følelse,
drivlinen lægger op til.
Udstyret inkluderer også en
akustisk dæmpet forrude, der gør at man kan høre
motoren i stedet for støjen fra vinden, head-up
display, adaptiv fartpilot, bakkamera, LED
forlygter, nøglefri betjening, 2-zone klimaanlæg og
meget mere. Desværre også den søvnige belysning, som
gør det umuligt at orientere sig på bagsædet i
bilen, når det er mørkt udenfor. Det kan dog til
dels klares ved at købe LED-pærer for 30 kroner
eller det nabolag, men hvorfor har Toyota ikke gjort
det? Mærkeligt.
Dyrere i drift
Prisen for herligheden er
272.000 kroner. Den pris er OK, men forvent ikke, at
man slipper så billigt om ved driften, for motoren
er tørstigere i den konfiguration end den
tilsvarende mere ydmyge udgave. 16,4 km/l hævder
WLTP. Omkring 15,5 km/l hævder vi. Men det er stadig
i orden for en munter oplevelse, hver gang man
sætter sig ind i bilen og kører en tur.
Hvis man altså er til det.
Ellers er det sådan set ligegyldigt.
|